Lesplan

In samenwerking met de FNRS wordt er al zo’n tien jaar geprobeerd om met de bij u bekende proeven de paardensport naar een hoger niveau te tillen. De paardensport bestaat niet alleen uit rijtechnische vaardigheden, er komt veel meer bij kijken. Het unieke, en voor veel ruiters juist leukste aspect van de paardensport, is dat het een samenwerking betreft tussen twee levende wezens. Hoe maak je deze samenwerking tot een succes, hoe geef je leiding aan het paard, hoe zorg je ervoor dat het paard voor de ruiter wil werken, hoe zorg je ervoor dat het paard de ruiter als leider accepteert?

Of het paard de ruiter accepteert als leider begint al op de grond, nog voordat de ruiter op het paard zit. Het zit hem in de manier van benaderen, denken en handelen. Veel van deze theorie en informatie is terug te vinden in de FNRS boeken die ook op de Balijmanege verkrijgbaar zijn. Het lezen van deze theoretische kennis is zeer nuttig en leerzaam, de kennis gaat alleen pas echt leven wanneer de ruiter ook in de praktijk ziet en ervaart wat het effect van zijn/haar gedrag is op het paard. Een paard wordt vaak gezien als de spiegel van de ruiter, des te belangrijker is het dan ook, dat de ruiter zich daar bewust van is.

Het lesplan van de Balijmanege is erop gericht om de ruiter een nog duidelijker beeld te geven van wanneer en waar er wat geleerd kan worden. Waarbij niet alleen maar wordt stilgestaan bij de hiervoor genoemde rijtechnische vaardigheden. Het doel van het lesplan is om de basis voor de ruiters breder te maken. Door te gaan werken met verschillende les-thema’s wordt er veel meer variatie in de lessen gebracht. Deze unieke manier van lesgeven stelt de ruiters in staat om zich veel breder te ontwikkelen. Waaronder:

* Thema-lessen
* Duidelijker inzicht in wat er per niveau wordt geleerd
* Certificaat bij elk afgerond niveau.
* Meer aandacht voor kennis van: poetsen, begeleiden, harnachement, longeren, etc.

De instructeurs van de Balijmanege zijn ervan overtuigd dat zij met dit lesplan een kwalitatief goed en gestructureerd lesaanbod kunnen bieden.